Jestem

... przekonany, że należymy do pokolenia, które musi podjąć się odbudowywania autorytetu zawodu nauczyciela oddolnie. Być może ktoś nam kiedyś pomoże, ale póki co możemy liczyć na siebie samych i siebie wzajemnie. Mam na myśli osoby nie ukrywające swojego powołania, mające świadomość powagi sytuacji i wolę reagowania na kryzys. 

"Mistrz Pedagogii"

W maju 2022 roku, ze wzruszeniem odebrałem tytuł Mistrza Pedagogii nadamy przez Kapitułę Konkursów Innowacyjnych Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, podczas uroczystej XXXV Gali Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w Edukacji. Wyróżnienie to traktuję bardzo osobiście, a zarazem wspólnotowo, mogąc doświadczyć – jak nigdy wcześniej – solidarności zawodowej i koleżeńskiego wsparcia.

Nagroda Rektora

W październiku 2022 roku, wraz z Profesorem Bogusławem Śliwerskim, przyjęliśmy nagrodę - wyróżnienie za naszą książkę pt. "Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego", która okazała się nie tylko atrakcyjną pozycją dla pedagogów, ale stała się lekturą również na innych kierunkach studiów z nauk społecznych i humanistyki. Jest to w tym momencie pozycja często cytowana i być może doczeka się wznowień.

"Stella Virium"

To znaczy Gwiazda Możliwości. Tak nazywała się pierwsza nagroda w dziedzinie edukacji przyznana w 2013 roku przez Fundację Rozwoju Kwalifikacji w Krakowie. Był to dla mnie moment przełomowy, bowiem pierwszy raz spotkałem się w wyrazem docenienia mojej poza formalnej aktywności edukacyjnej.

Łączę teorię z praktyką

Aktualnie pracuję w Katedrze Filozofii Wychowania na Wydziale Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. W ostatnich latach, pod moją redakcją ukazał się "Słownik wyrazów ratujących życie" (2023), będący jedną z publikacji krajowego Programu Wsparcia Psychologiczno-Pedagogicznego dla Uczniów, Nauczycieli i Rodziców, w czasie pandemii i wojny. Projekt ten realizowałem przy współpracy z wieloma dyrektorami szkół podstawowych i średnich oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz rodzicami, z całej Polski. Jestem współautorem, wraz z Bogusławem Śliwerskim książki pt. "Uwolnić szkołę z systemu klasowo-lekcyjnego", w której zawarłem podstawy myślenia w kategoriach kompetencji głębokich. Wcześniej, przez ponad 10 lat byłem pedagogiem ulicy, działając w obszarze edukacji poza formalnej i nieformalnej. W ramach tej działalności prowadziłem z młodymi ludźmi Stowarzyszenie Transgranicznego Centrum Wolontariatu w Cieszynie, zajmującego się aktywizacją młodzieży i dorosłych w przestrzeni publicznej. Naszą działalność opisywały ogólnopolskie i zagraniczne media prasowe, jak Duży Format Gazety Wyborczej czy magazyn Book of The Year. Byłem inicjatorem i prowadzącym Szkołę Radnych XXI wieku, której absolwenci zwyciężyli w lokalnych wyborach samorządowych. Za działalność społeczną i edukacyjną, w tym organizację wydarzeń kulturalnych otrzymałem honorowy medal 1200 lecia założenia Cieszyna.   

Obszary problemowe
  • Godność nauczyciela
  • Współpraca z rodzicami
  • Przywracanie etosu wychowania
  • Aktywizacja młodzieży i dorosłych
  • Społeczność lokalna
  • Współpraca z mediami
  • Nastawienie społeczne