W najnowszych, krajowych badaniach nauczycieli i uczniów, konieczność przywrócenia „etosu wychowania” podniesiono do najwyższej rangi, wskazując na jego wieloletnie niedowartościowanie, przy równoczesnym przewartościowaniu kwestii nauczania (Grzelak i Żyro 2021)[1]. Wskazano również na konieczność wsparcia kompetencji nauczycieli i rodziców w tej kwestii, a profesjonalnie prowadzone lekcje wychowawcze uznano - w opinii samych uczniów - za najbardziej pożądane i wspierające dobrostan psychiczny (por. Kuracki i Tempczyk-Nagórka 2022; Śmiechowska-Petrovskij i in. 2022)[2].
*
Przez ostatnie lata poważnie naruszono godność nauczycieli.
Zniszczono zaufanie społeczne, lekceważono gotowość wielu wrażliwych nauczycieli
i rodziców do tworzenia nowej edukacji. Wychowanie przestało mieć znaczenie w
wielu szkołach podstawowych i średnich. Jednak nadchodzi zmiana, którą inicjują
nie tylko podwyżki w zarobkach nauczycieli, ale obserwowalny zwrot
egzystencjalny w pedagogice polskiej.[3] Do
głosu dochodzą alternatywne formy kształcenia w tym edukacja domowa. Problem wychowania przyciąga uwagę coraz większej ilości uczniów i świadomych rodziców.
Grzelak, Szymon, i Dorota Żyro. 2021. „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Raport oparty na wynikach badań, przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli w okresie 04.2020 – 01.2021 Warszawa, 28.02.2021”. Naukowy. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej. https://www.ipzin.org/images/pdf/Raport_jak_wspierac_uczniow_po_roku_epidemii.pdf.
Kuracki, Kamil, i Żaneta Tempczyk-Nagórka, red. 2022. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w polskiej szkole w sytuacji pandemii i postpandemii. Od wsparcia online po zmiany offline. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek; Śmiechowska-Petrovskij, Emilia, Kamil Kuracki, Żaneta Tempczyk-Nagórka, i Michał Paluch. 2022. „Szkoła w sytuacji postpandemii – perspektywy badawcze”. Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w polskiej szkole w sytuacji pandemii i postpandemii Od wsparcia online po zmiany offline. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
[3]Śliwerski Bogusław i Michał Paluch.
2021. Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego. Kraków: Oficyna
Wydawnicza „Impuls”;
Sławek Tadeusz. 2021. A jeśli nie
trzeba się uczyć... Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; Maliszewski Krzysztof. 2021. Bez-silna
edukacja. O kształceniu kruchego. Nowa edukacja. Katowice:
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
[4] Witkowski, Lech. 2013. Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Nawroczyński, Bogdan, i Lech Witkowski. 2020. Oddech myśli: archiwalia główne. Wydanie I. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
© All rights reserved